12 CENTRES CÍVICS

CC Albareda, CC Besòs, CC Can Basté, CC Can Deu, CC Can Felipa, CC Casa del Rellotge, CC El Coll, CC Casa Golferichs, CC Guinardó, CC Navas, CC Pati Llimona, CC Vallvidrera–Vázquez Montalbán

MÉS INFORMACIÓ ►

Tots el Centres Civics a centrescivics.bcn.cat — També estem a Twitter, seguiu-nos a @CcivicsBCN i a les xarxes amb #ObjectiuBCN

COMISSARI

SAMUEL ARANDA

samuelaranda.net

Santa Coloma de Gramenet, 1979. Fotògraf de The New York Times. El 2012 va obtenir el Premi World Press Photo. Ha treballat per a diversos mitjans de comunicació internacionals com Time, Stern i AFP, entre d’altres. La seva obra s’ha pogut veure a l’Institut Cervantes de Nova York, el Visa Pour l’Image, la Fundació Telefònica a Xile, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), el Palau de Villa Suso (Vitòria) i, ara, a La Virreina, Centre de la Imatge (Barcelona), entre altres espais. Ha retratat la Primavera Àrab, la crisi a Espanya, la tragèdia de la immigració irregular a Europa i els conflictes a l’Iraq, entre Palestina i Israel, el Líban o Líbia, entre altres temes. Actualment resideix a Catalunya.

Comissari del projecte
Imparteix sessions tècniques a CC Pati Llimona, CC Can Deu, CC Besòs, CC Can Basté i CC Guinardó
Condueix les sessions pràctiques a CC Albareda i CC Besòs

CICLE DE SESSIONS MAGISTRALS OBERTES AL PÚBLIC

OBJECTIU►BCN oferirà quatre lliçons magistrals obertes al públic, que s’impartiran al Museu del Disseny de Barcelona (Pl. de les Glòries Catalanes, 37-38). Parafrasejant Navia, la veu del qual inaugura aquest cicle de xerrades: «Volem que aquestes trobades siguin, sobretot, un estímul, i també una provocació. Ens agradaria dedicar una estona a parlar de fotografia, així, a seques. De bona fotografia. Sobretot, d’una cosa tan simple i alhora tan complexa —i tan impersonal— com és la veritable fotografia; la que només depèn dels coneixements que el fotògraf té del seu ofici, i de la seva capacitat per mirar el món amb intel·ligència i llibertat (i mirar-se ell mateix amb honestedat). Sense oblidar, si és possible, la màxima que ens va ensenyar Paul Strand: que la fotografia no és mai una drecera».
SESSIÓ MAGISTRAL

NAVIA
20 de març de 2014, a les 19.30 h

«Bravo, fotografieu la ciutat! (I, per favor, no us sentiu obligats a “disparar” street-photography per després editar un photobook…).»

NAVIA
jmnavia.blogspot.com.es

Madrid, 1957. Llicenciat en filosofia. Entre els 17 i els 30 anys va treballar en fotografia editorial. Fotògraf freelance des de 1987, publica regularment en els principals mitjans espanyols i estrangers. És membre de l’agència Vu des de 1992. Diferents llibres i exposicions recullen les seves imatges. Nóstos (Edicions Anòmales, Barcelona, 2013) continua la seva línia de treball més personal, que es va iniciar amb Pisadas sonámbulas: lusofonías (La Fábrica, 2001, segona edició, 2008), i a la qual també pertanyen els seus treballs en curs Marruecos, fragmentos de lo cotidiano i La creciente (sobre l’Amèrica Llatina), entre d’altres.

Impartirà una de les sessions magistrals obertes al públic general.
SESSIÓ MAGISTRAL

ABBAS
2 d’abril de 2014, a les 19.30 h

En aquesta presentació de diapositives, Abbas mostra imatges dels quaranta anys que ha dedicat a cobrir conflictes arreu del món.

ABBAS
magnumphotos.com

Iranià-francès, 1944. Fotògraf iranià trasplantat a París, s’ha dedicat plenament a documentar la vida política i social de societats en conflicte. En els seus treballs més importants, des del 1970, ha cobert guerres i revolucions a Biafra, Bangla Desh, Irlanda del Nord, Vietnam, l’Orient Mitjà, Xile, Cuba i Sud-àfrica durant l’apartheid. Des del 1978 fins al 1980, Abbas va fotografiar la revolució a l’Iran, on va tornar el 1997 després de disset anys d’exili voluntari. El seu llibre Iran Diary 1971-2002 és una interpretació crítica de la història iraniana, fotografiada i escrita com un diari personal. Durant els seus anys d’exili, Abbas va viatjar constantment. L’exposició i el llibre que en van derivar, Return to Mexico: Journeys Beyond the Mask, han ajudat a definir la seva estètica fotogràfica. Des del 1987 fins al 1994, es va centrar en el ressorgiment de l’islam arreu del món. El llibre i l’exposició subsegüents, Allah O Akbar: A Journey Through Militant Islam, inclouen vint-i-nou països i quatre continents. En un llibre posterior, Faces of Christianity: A Photographic Journey (2000), i una exposició itinerant, ha explorat la cristiandat com a fenomen polític, ritual i espiritual. Abbas es va incorporar a Magnum Photos l’any 1981 i en va esdevenir membre el 1985.

Impartirà una de les sessions magistrals obertes al públic general.
SESSIÓ MAGISTRAL

CRISTINA GARCÍA RODERO
29 i 30 de maig de 2014, a les 19.30 h

És una única xerrada, però dividida en dues parts. Cristina García Rodero ens parlarà de la seva trajectòria vital i professional.

CRISTINA GARCÍA RODERO
magnumphotos.com

Puertollano (Ciudad Real), 1949. Va estudiar pintura a la Facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid, abans de dedicar-se a la fotografia. Va compaginar l’activitat com a docent amb un treball personal de recerca i documentació fotogràfica de les festes populars i tradicionals d’Espanya, en particular, i de l’Europa mediterrània, en general. Aquest projecte va culminar en España oculta (1989), guardonat amb el Premi al Llibre de l’Any al Festival de Fotografia d’Arles. Aquell mateix any, va guanyar el prestigiós Premi W. Eugeni Smith. En els darrers anys, ha viatjat per tot el món a la recerca d’altres cultures amb tradicions particulars. Rituals a Haití es va poder veure per primer cop a la Biennal de Venècia l’any 2001. Ha rebut nombrosos premis, com el Premio Nacional de Fotografía (1996). El seu treball ha estat extensament publicat i exhibit per tot el món. Es va unir a l’Agència Magnum l’any 2005, i es va convertir en membre de ple dret l’any 2009.

Impartirà una de les sessions magistrals obertes al públic general.
SESSIÓ MAGISTRAL

DAVID AIROB + JOAN GUERRERO
19 de juny de 2014, a les 19.30 h

Estrena del documental La caja de cerillas, de David Airob. El film explica el compromís social i la calidesa humana del fotògraf Joan Guerrero.

DAVID AIROB
davidairob.com

Barcelona, ​​1967. Treballa com a fotògraf de plantilla al diari La Vanguardia, on va ser editor en cap de fotografies entre 2007 i 2010. Des que s’hi va incorporar el 1990, ha cobert una àmplia gamma de temes, com les campanyes electorals, els Jocs Olímpics i la Copa Mundial de Futbol. A més del seu treball a La Vanguardia, ha dut a terme altres projectes personals i ha guanyat diferents premis internacionals. Les seves imatges s’han publicat en revistes internacionals com Time, Paris-Match, Der Spiegel, entre d’altres. Cofundador del Centre de Fotografia Documental de Barcelona, ha dirigit classes magistrals, tallers i conferències a diverses universitats espanyoles i centres d’educació. És membre del jurat en diferents concursos de fotografia, i el seu treball com a fotoperiodista s’ha demostrat en diverses exposicions i llibres individuals. És editor de TheWside, blog de fotoperiodisme i edició de fotos.

Impartirà una de les sessions magistrals obertes al públic general.
SESSIÓ MAGISTRAL

DAVID AIROB + JOAN GUERRERO
19 de juny de 2014, a les 19.30 h

Estrena del documental La caja de cerillas, de David Airob. El film explica el compromís social i la calidesa humana del fotògraf Joan Guerrero.

JOAN GUERRERO
bcn.cat/publicacions/b_mm/ebmm66/96-96.pdf

Tarifa, 1940. Veí de Santa Coloma de Gramenet des de fa més de quaranta anys, és un dels millors representants de la fotografia social del nostre país. En els seus treballs, hi destaca un fort compromís social impregnat d’humanitat i sensibilitat. Per damunt de tot, és un fotògraf vocacional que s’ha forjat a si mateix a cops de lluita, esforç i solidaritat. Ha treballat a El Periódico de Catalunya, Diario de Barcelona, El Observador i El País. Ha publicat llibres com Santa Coloma en el corazón, Imatge i paraula, Santa Coloma, entre la vida i la vida i El parc.

Impartirà una de les sessions magistrals obertes al públic general.

Retrat: ©David Arquimbau

PROFESSORS

TONI AMENGUAL
toniamengual.com

Mallorca, 1980. Llicenciat en biologia per la Universitat de Barcelona (2003) i màster en fotoperiodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (2003). Entre 2000 i 2002, va cursar estudis de fotografia a l’IEFC (Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya). Com a professional independent de la fotografia, desenvolupa una sèrie de treballs personals en què conflueixen el document i la fotografia d’autor. El 2008 va iniciar de forma paral·lela una trajectòria com a docent de fotografia a l’Escola Superior Balear. Des de 2012, viu i treballa a Barcelona. És director i professor del postgrau de Fotografia Documental i Reportatge de l’IDEP Barcelona, Escola Superior d’Imatge i Disseny.

Imparteix sessions teòriques a CC Can Deu, CC Can Felipa, CC Pati Llimona, i CC Vallvidrera–Vázquez Montalbán.
WALTER ASTRADA
walterastrada.com

Buenos Aires, 1974. Va començar la seva carrera com a fotògraf de La Nación (Argentina). Ha treballat per a les agències Associated Press i France Press. Actualment treballa de forma independent, principalment en projectes a llarg termini, com ara un treball personal sobre la violència contra les dones a escala mundial i un projecte grupal sobre persones afectades d’esclerosi múltiple a tot Europa. A més d’impartir conferències i tallers, és membre de l’equip d’instructors del World Press Photo. Entre els nombrosos reconeixements que ha rebut destaquen tres premis World Press Photo: 2007, 2009 i 2010.

Imparteix sessions teòriques a CC Can Deu, CC Can Felipa, CC Casa del Rellotge, i CC Pati Llimona.
Condueix les sessions pràctiques a CC Can Deu i CC Pati Llimona.
JUAN MANUEL CASTRO PRIETO
castroprieto.com

Madrid, 1958. Es va iniciar en la fotografia de manera autodidacta. El 1990 va viatjar a Cuzco (Perú) per realitzar, amb Juan Manuel Díaz Burgos, els positius del mestre peruà Martín Chambi a partir de les plaques de vidre originals. D’aquí va néixer Perú, viaje al sol, gran triomfador a PHotoEspaña (PHE) 2001, que es va exposar al Centro Cultural de la Villa (Madrid) el 2001 i després va itinerar per Espanya, França, Bèlgica, Itàlia, Guatemala, Bolívia, Equador i Perú. Actualment treballa en Cespedosa, un projecte personal sobre la memòria, i compagina aquesta activitat amb col·laboracions en mitjans com Le Figaro, Le Monde o L’Express. Ha rebut el Premi César Vallejo (Perú, 2001), el Premi Bartolomé Ros (PHE, 2002) i el Premi de Fotografia de la Comunitat de Madrid (2003). Ha publicat diversos llibres.

Imparteix el mòdul de Laboratori a tots els centres cívics.
FERNANDO MOLERES
fernandomoleres.com

Bilbao, 1963. Fotògraf autodidacte i freelance. Treballa en els seus propis projectes fotogràfics destinats a la premsa. Entre els seus reportatges destaquen els dedicats a l’explotació laboral infantil, als refugiats al Kurdistan (1991), als refugiats a Rwanda (1996), a les dones treballadores i a la vida monàstica (2004-2006), entre d’altres. Ha estat premiat al World Press Photo 1998, 2001 i 2011, W. Eugene Smith 1999 (Additional Grant) i Tim Hetherington 2012 pel seu treball sobre menors empresonats a les presons de Sierra Leone 2010-2013, i ha creat un programa d’ajuda per a la reinserció social de menors empresonats en aquest mateix país (Free Minor Africa).

Imparteix sessions teòriques a CC Albareda, CC Besòs, CC El Coll i CC Navas.
Condueix les sessions pràctiques a CC Can Basté i CC Guinardó.
EMILIO MORENATTI
worldpressphoto.org/people/emilio-morenatti

Saragossa, 1969. Fotoperiodista amb més de vint-i-cinc anys de professió. Ha cobert conflictes armats, principalment a l’Orient Mitjà, l’Afganistan i el Pakistan, per a l’agència de notícies nord-americana The Associated Press. Nomenat millor fotoperiodista de l’any a Amèrica per Pictures of the Year International i per la National Press Photographers Association dels Estats Units, va obtenir també el primer Premi Fotopres el 2009. Aquest mateix any, va ser finalista del Premi Pulitzer per la cobertura de la guerra de l’Afganistan. Entre els seus guardons més recents destaca el Godó de Fotoperiodisme, Lucas Dolega, Ortega y Gasset i World Press Photo. Amb un màster en fotoperiodisme i fotografia documental per la University of Arts de Londres, dirigeix el Departament de Fotografia a Espanya i Portugal de The Associated Press.

Imparteix sessions teòriques a CC Golferichs i CC Vallvidrera–Vázquez Montalbán.
Condueix les sessions pràctiques a CC Golferichs i CC Vallvidrera–Vázquez Montalbán.
TXEMA SALVANS
txemasalvans.com

Barcelona, 1971. Va canviar els estudis de biologia per una beca l’ICP (International Center of Photography) de Nova York, primerament, i una altra a Fabrica, centre internacional d’Oliviero Toscani, després. Col·laborador habitual dels dominicals d’El País i La Vanguardia des de fa anys, la seva obra s’ha pogut veure en revistes i publicacions internacionals, com Stern, The New York Times, Monocle o Le Monde, entre d’altres. El seu primer llibre, Nice to meet you, va ser premiat per La Fábrica el 2005. Acaba de publicar el seu últim projecte, The waiting game, guanyador del Concurso Fotolibro Iberoamericano 2012 de l’editorial RM. Actualment, manté un equilibri constant entre el treball per encàrrec i els projectes personals.

Imparteix sessions teòriques a CC El Coll, CC Golferichs, CC Guinardó, CC Navas i CC Vallvidrera–Vázquez Montalbán.
MOISES SAMAN
magnumphotos.com

Lima, 1974. Va estudiar comunicació i sociologia a la California State University (1998). Durant la carrera universitària, es va iniciar en la fotografia, inspirat en el treball d’una sèrie de fotògrafs que cobrien la guerra de la antiga Iugoslàvia. Entre 2000 i 2007, va formar part de la plantilla del diari novaiorquès Newsday. Arran dels atacs de l’11 de setembre de 2001, va començar a treballar en múltiples zones de conflicte. El 2007, per decisió pròpia, es va fer fotògraf freelance i va començar a col·laborar amb The New York Times, The New Yorker, Human Rights Watch, Time i Newsweek. El 2010, va entrar a formar part de l’agència Magnum Photos.

Condueix les sessions pràctiques a CC Can Felipa i CC Casa del Rellotge.
CARMEN SECANELLA
carmensecanella.photoshelter.com

Barcelona, 1972. Fotògrafa. Estudis en cinema i història de l’art. Es va iniciar com a fotògrafa a La Comarca d’Alcanyís (Terol) i La Mañana de Lleida. Ha treballat durant més de deu anys a El País, i ha col·laborat amb La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Público i El Correo. Actualment participa en la consolidació del nou diari digital eldiario.es. Ha desenvolupat projectes a Albània, Romania, Polònia, Xina, Gaza i Japó, entre d’altres.

Condueix les sessions pràctiques a CC El Coll i CC Navas.

TAMBÉ HI INTERVENEN

També participaran a OBJECTIU►BCN la fotògrafa Lindsay Mackenzie, que imparteix un mòdul sobre fotografia, xarxes socials i mitjans internacionals; la periodista i sociòloga Inés Martínez Ribas, coordinadora del projecte i redactora dels textos, i la dissenyadora Anne-Sophie de Vargas, autora del web i dels altres suports de comunicació.
LINDSAY MACKENZIE
lindsaymackenzie.com

Whistler, 1984. Fotògrafa i periodista. Col·laboradora habitual de National Geographic Expeditions. Nascuda al Canadà, va viure dos anys a Tunis, on va documentar la Primavera Àrab. Actualment viu a Catalunya. Ha col·laborat amb The Wall Street Journal, The Washington Post, Le Monde, El País, Financial Times, National Geographic Traveler, Canadian Broadcasting Corporation i The Courier, entre altres mitjans. Va estudiar geografia a la Colgate University, i Periodisme a la Columbia University i la Newcastle University.

Imparteix un taller a tots els centres sobre fotografia, xarxes socials i visibilitat internacional.
INÉS MARTÍNEZ RIBAS
imribas.com

Barcelona, 1968. Sociòloga i periodista. És consultora de comunicació independent. Ha treballat com a redactora a El País, La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Crónica de Granada i Ajoblanco. Va ser cap de Premsa i Protocol del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i responsable de Premsa Cultural de la Fundació ”la Caixa”. És voluntària a Stella Maris, una organització internacional que vetlla pels drets dels mariners.

Imparteix un taller a tots els centres sobre fotografia i escriptura.
ANNE-SOPHIE DE VARGAS
devargas.com.es

París, 1978. Graduada en art i disseny per la University of Southampton i en interiorisme per l’Escola de Disseny Elisava. Treballa com a freelance en l’àmbit del disseny i la comunicació. Ha col·laborat amb entitats com la Kent State University, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i Docomomo International, diversos estudis d’arquitectura i, regularment, amb el Club de Creativos. També ha treballat de manera contínua amb arquitectes com Jordi Badia i Xavier Claramunt, i ha compaginat l’activitat professional amb la docent, com a professora a Elisava.